Konkurencja o uwagę użytkowników w internecie jest na tyle duża, że firmy szukają rozmaitych sposobów na poprawę swojej widoczności. Jedną z kwestii wartych uwagi w tym kontekście jest nagłówek H1. Co oznacza ten element? Jak wpływa na pozycjonowanie i doświadczenia użytkowników? W jaki sposób go zaprojektować? Przeczytaj wpis i sprawdź.
Czym jest nagłówek H1 i dlaczego jest kluczowy dla pozycjonowania?
Nagłówek H1 to jeden z istotniejszych elementów strony internetowej. To właśnie na niego zwraca uwagę użytkownik po odwiedzeniu witryny. Musi być więc jak najbardziej precyzyjny i zrozumiały dla odbiorcy. Nagłówek odgrywa jednak ważną rolę nie tylko dla odbiorców, lecz także dla pozycjonowania strony, ponieważ przekazuje robotom indeksującym informacje o tematyce witryny. Jak podkreśla John Mueller z Google, H1 pozwala robotom lepiej zrozumieć treść strony.
Wpływ nagłówka H1 na UX
Omawiany nagłówek – podobnie jak pozostałe nagłówki (H2, H3 itd.) – wpływa na doświadczenia użytkowników w witrynie. Dzięki odpowiednio rozmieszczonym nagłówkom odbiorcy szybko i komfortowo mogą zaznajomić się z zawartością strony. Dlatego dobrze skonstruowany H1 powinien jak najbardziej wyróżniać się w witrynie i dokładnie wskazywać jej tematykę.
Nagłówek H1 a dostępność dla osób z niepełnosprawnościami
Odpowiednia konstrukcja nagłówka H1 ma znaczenie nie tylko dla pozycjonowania i użytkowników. Wpływa ona również na dostępność witryny dla osób z niepełnosprawnościami. Osoby używające czytników ekranów szybciej zapoznają się z treściami, jeżeli nagłówki w witrynie zostaną właściwie określone.
O co zadbać, tworząc nagłówek H1?
Nagłówek H1 to niewielka liczba słów, której warto poświęcić więcej czasu i wysiłku ze względu na jej znaczenie w kontekście pozycjonowania i doświadczeń użytkowników. Czym więc powinien wyróżniać się dobry nagłówek? Przede wszystkim cechami wskazanymi poniżej.
Unikalność
Po pierwsze H1 musi charakteryzować się jednoznacznością i unikalnością. Na każdej z podstron powinien znajdować się wyłącznie jeden nagłówek H1 informujący roboty Google i czytelnika o ich zawartości.
Zawartość fraz kluczowych
Podczas kreowania nagłówka należy wybierać frazy kluczowe, które określają tematykę strony, są dopasowane do branży i często wyszukiwane przez internautów. Do znalezienia słów kluczowych można użyć takich narzędzi jak Senuto, Surfer i Google Keyword Planner. Znalezione frazy warto podzielić na ogólne (np. przepisy) oraz bardziej szczegółowe, czyli long tail (np. przepis na prawdziwy włoski makaron). Zbyt ogólne słowa często cechują się również znaczną konkurencyjnością oraz nie określają dokładnie intencji wyszukiwania użytkownika. Problem z frazami long tail (szczegółowymi) polega natomiast na tym, że mogą mieć niewielką liczbę wyszukiwań. Warto więc poświęcić czas stworzeniu jak najlepszego nagłówka uwzględniającego zalety i wady różnych rodzajów słów kluczowych.
Odpowiednia struktura i dostępność dla osób z niepełnosprawnością
Nagłówek H1 musi też wyróżniać się właściwą strukturą i pozostawać jak najbardziej widoczny dzięki odpowiedniemu rozmiarowi fontów. Ważna jest również jego dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.
Atrakcyjność H1 dla odbiorców
Dobrze też zatroszczyć się o atrakcyjność wszystkich nagłówków, tak by zachęcały użytkowników do zapoznania się z treścią na stronie i ofertą. W niektórych nagłówkach, na przykład dotyczących artykułów blogowych, można na przykład złożyć klientowi obietnicę: „Chcesz zaprojektować łazienkę zgodnie z najnowszymi trendami? Pokazujemy, jak to zrobić!”.
Dla atrakcyjności nagłówka ważna jest dokładna znajomość odbiorców, dlatego trzeba odpowiedzieć sobie na pytania o ich dane demograficzne, zainteresowania, status społeczny, wykształcenie, potrzeby i problemy. Inne nagłówki przyciągają uwagę różnych grup odbiorców.
Jak widać, nagłówek H1 to jeden z kluczowych elementów wpływających na miejsce strony w wyszukiwarce. Ma on również znaczenie, jeśli chodzi o doświadczenia użytkowników w witrynie i jej dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Warto więc podjąć wysiłek zaprojektowania jak najlepszego H1 wyróżniającego się wszystkimi wymienionymi wyżej cechami. Jeśli potrzebujesz w tym zakresie wsparcia, może zainteresować Cię dostępna tutaj https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie oferta agencji zajmującej się pozycjonowaniem stron internetowych w Lublinie.